Torsdag d. 25. april - oversigt
| |
08.00-09.00
|
Check In og morgenmad
|
09.00
|
FabLearnDK 2019: Fremtidens fagligheder
Velkomst v. Vejle Kommune og National Koordinator for FabLab@SCHOOLdk |
09.15
|
Keynote Session
Computing Education as a Foundation for 21st Century Literacy
v. professor Mark Guzdial, Professor in Computer Science and Engineering, University of Michigan
Moderator Michael E. Caspersen, It-Vest
|
10.30-12.30
|
Spor 1 - Talks - Workshops - Dropby-zone
Sammensæt selv dit program
Se tider for de forskellige muligheder herunder
|
12.30-13.00
|
Frokost
|
13.00-14.00
|
Research Session
Computational Thinking & Design i uddannelser – et forskningsperspektiv
Moderator Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet
Oplæg v. Rachel Smith, Clemens Klokmose og Arthur Hjort, Center for Computational Thinking og Design, Aarhus Universitet
|
Coffee2Go - Tank op og tag med til Spor 2
| |
14.15-16.15
|
Spor 2 - Talks - Workshops - Dropby-zone
Sammensæt selv dit program
Se tider for de forskellige muligheder herunder
|
16.30-17.30
|
TeachMeet
Designtænkning, Teknologiforståelse & Praksisfaglighed
Faglig formidling og networking i en uformel ramme
Moderator: Rikke Toft Nørgaard, Aarhus Universitet |
SPOR 1 AKTIVITETER
TALKSHOPS SPOR 1
| |||
10.30-12.30
|
Forsøg med teknologiforståelse: Fra faglighed til didaktiske prototyper
TS#4 Mikala Hansbøl og Mikkel Hjort, Konsortiet bag forsøget
| ||
10.30-11.30
|
Et strategisk blik på teknologiforståelse - i et skole- og kommunalt perspektiv
TS#1 Kia Ehlers, Kirkebakkeskolen og Mads Bo-Kristensen, Vejle Kommune
| ||
10.30-11.30
| Spilbaseret designprocestænkning som ramme for den digitale fabrikation
TS#5 Thomas Kramer, Pædagogisk Center Kolding
| ||
11.30-12.30
|
FabLab mindset som vej til at arbejde med fagområderne teknologiforståelse
og praksisfaglighed - med særlig fokus på faget håndværk og design
TS#2 Jette Hundahl Mikkelsen, FabLab Silkeborg og Peter Dahl, FabLab Vejle
| ||
11.30-12.30
|
Makerspaces i mindre lokalsamfund
TS#3 Søren Storm, Mia Christensen & Johnny Pedersen, Almind-Viuf Skole, Kolding
|
WORKSHOPS SPOR 1
| ||
NR
|
TITEL
|
HVEM & HVAD
|
12
|
Elev-til-elev læring med Mediepatruljen
|
For alle
4.-8. klasse (+1.-3. kl)
Elevindvolvering
Lego-Mindstorm
|
15
|
Få styr på idégenereringen
|
For alle
Specialundervisning på mellemtrin + udskoling
Didaktiske greb
|
4
|
Teknologi i naturfagsprøven? - Med Micro:bit, Micro:Climate Kit og solfangere
|
Geografi, biologi, fysik/kemi
Udskolingen
Micro:Bit mm.
|
7
|
Shitty Robots - Beat Tiger Woods
|
For alle
Fordel med lidt kendskab til blog-programmering
Fable Blockly + Robots
|
5
|
Den første gang… - En introduktion til designcirklen
|
For alle
Introduktion til Designproces modellen som didaktisk ramme
|
23
|
Nudgende skraldespand
|
For alle
Gymnasie, Udskoling, Mellemtrin
Micro:Bit + sensorer
|
10
|
Do Dash og Didaktisk Design
|
Få til mange erfaringer med teknologi og designpraksis
Mellemtrinnet
Dash robotter
|
11
|
Principles of computational thinking utilizing physical objects and MIT App Inventor 2
In English - Guest workshop from Finland
|
Basisviden blockprogrammering
Mellemtrin, udskoling, gymnasium
MIT App Inventor 2 + Android mobil
|
29
|
IoT Wi-Fi sensors for plants
In English - Guest workshop from Biologigaragen
|
Lille kendskab til teknologi
Udskoling + gymnasium
Arduino Code, Blynk, Lodning
|
19
|
Kom og lav unikke chokoladeforme
|
For alle
Håndværk og Design
3D print, Lasercut, Thermoformer
|
18
|
Screen printing
|
For alle
Håndværk og Design
Vinylskærer, Inkscape
|
22
|
Introduktion til procesorienterede undervisningsforløb afprøvet gennem forsøgsvalgfaget Teknologiforståelse
|
For alle
Inspiration til forløb med Design i procesorienteret kontekst og brug af teknologier
|
17
|
Tech din årsplan
|
For alle
Eksempler fra dansk/tværfag i 3. og 8. klasse - men overførbart til andre fag og trin
Pixlr, editor.method, vinylskærer
|
24
|
De skjulte algoritmer & micro:bits
|
Dansk + sprogfag i gymnasiet
Digital dannelse
Micro:Bits + inventor kits
|
27
|
Designtænkning på STX - Hvorfor og hvordan?
|
Fagrækken i gymnasiet
Designtænkning og teknologi i flere fag og niveauer
Lego Mindstorm, Arduino, Autodesk Fusion 360
|
SPOR 2 AKTIVITETER
TALKSHOPS SPOR 2
| |||
14.15-16.15
|
Forsøg med teknologiforståelse: Fra faglighed til didaktiske prototyper
TS#8 Mikala Hansbøl og Mikkel Hjort, Konsortiet bag forsøget
| ||
14.15-15.15
|
Læringsrummet – didaktiske til- og fravalg af teknologier
TS#10 Lasse Remmer og Malthe von Sehested, Future Classroom
| ||
14.15-15.15
| Postersession: Digital Myndiggørelse i fagundervisningen- Efteruddannelse af gymnasielærere
TS#9 Line Have Musaeus, AU og 12 gymnasielærere fra Region Midt
| ||
14.15-15.15
|
Fra teknologibegejstring til teknologiforståelse
TS#6 Troels Gannerup Christensen, Læreruddannelsen, UCL, Jelling
| ||
15.15-16.15
|
FabAcademy - If you could make (almost) anything, what would you make?
TS#11 Ana Catarina Campos de Lemos Cabral, FabLab Spinderihallerne
| ||
15.15-16.15
|
eTwinning sparker teknologiforståelse helt ind i skolens hverdag!
- Europæisk skolesamarbejde og Nordic Craft
TS#7 Claus Berg og Mads Sode, STIL
|
WORKSHOPS SPOR 2
| ||
NR
|
TITEL
|
HVEM & HVAD
|
16
|
Creators - Når elever skaber undervisning
|
For alle
Elever på alle trin
Design af lamper/lys
Fusion 360, Slicer til Fusion 360, Laserskærer, Micro:Bits
|
2
|
Fra BeeBot til LEGO mindstorm for elever med særlige udfordringer
|
For alle
Specialundervisning
Almen: differentiering
Tværfag/problemløsning
BeeBots + Lego Mindstorm
|
9
|
Designtænkning i sciencefagene med særligt fokus på feltstudiet
|
Naturfagslærere
Udskoling, Gymnasium
Design modellen + Mikroskop
|
1
|
Bliv fablearn-mester i Robot-hockey
|
For alle
Mellemtrin
Matematik, Natur/teknologi, Håndværk & design
Mbots, Mblocks, TinkerCad
|
3
|
Fra plastbeholdere i hverdagen til mikroplast i verdenshavene
|
For alle
Mellemtrin
Tværfag, Dansk, Matematik, Natur/teknologi
Designcirklen & Microbits
|
26
|
FabLab-forløb i bioteknologi og informatik - Fremstilling af Turbiditetsmåler til kvalitetssikring af klar øl
|
Få/mange erfaringer med informatik, biologi, bioteknologi
STX, HTX 1.-3.g
MicroBits + sensorer
|
14
|
Kodning i indskolingen
|
For alle
Indskolingen
Ozobotter + andre programmeringsmuligheder
|
21
|
Principles of computational thinking utilizing physical objects and MIT App Inventor 2
In English - Guest workshop from Finland
|
Basisviden blockprogrammering
Mellemtrin, udskoling, gymnasium
MIT App Inventor 2 + Android mobil
|
30
|
From line drawing to digital fabrication
In English - Guest workshop from the Netherlands
|
For alle
Folkeskole og andre interesserede i
Kunst og teknologi
Håndværk og Innovation
Inkscape, TinkerCad, Cura
|
20
|
3D print og smykkekunst
|
For alle
Udskoling
Håndværk og Design
3d print sla, modulering, støbning
|
6
|
Cut dig ud af problemer - Nudging med vinylcutter
|
For alle
Alle trin og alle fag
Vinylskærer
|
8
|
Byg et hus - digitalt
|
For alle
Natur/teknologi, mellemtrin
LittleBits + Makey Makey
|
25
|
Projekt Rotorsejl
|
For alle
Fysik B Gymnasiet
Arduino, Inkscape
|
28
|
Computational thinking i sprogfagene
|
Få erfaringer med designpraksis og teknologi
Sprogfag, Gymnasiet
Computer
|