WS#8 Byg et hus - digitalt
INDHOLD: Denne workshop/forløb er skabt med det formål at kunne introducere sammenhængen
mellem teknologi og problemløsning i folkeskolen. Workshoppen er, ligesom en autentisk undervisningssituation, stramt tidsstyret, således at deltagerne hele tiden har et punkt, de skal stræbe efter. Overordnet er målet for processen at guide deltagerne hele vejen rundt i designcirklen. Forløbet kan tilpasses til flere forskellige klassetrin vha. forskellige problemstillinger. Disse forskellige problemstillinger introduceres som et idékatalog i workshoppen. I den virkelige verden kan dette forløb afsluttes på 3-4 lektioner, men det kan selvfølgelig udbygges efter behov.
Det er vigtigt, at problemstillingerne virker relevante og motiverende for eleverne i den kontekst, de er
blevet præsenteret for (strandet på en øde ø og forhindre oversvømmelse af Vejle centrum). Derudover er det vigtigt, at problemstillingerne giver eleverne mulighed for at udvikle deres entreprenørskabs kompetencer og løse reelle problemer.
For at give eleverne en succesoplevelse er det essentielt, at de får mulighed for at performe med den
teknologi de har til rådighed. Det vil sige, at der er nogenlunde sammenhæng mellem deres idé og deres evne til at føre den ud i livet på modelplan. | |||||||||||||
MÅLGRUPPE ELEVER:
|
Den korte tid og den store wauw-effekt gør forløbet meget egnet som
appetitvækker både for kollegaer og elever, der ikke før har arbejdet med FabLab@school projekter. | ||||||||||||
MÅLGRUPPE UNDERVISERE:
|
| ||||||||||||
DELTAGERE:
|
Maksimalt antal deltagere: 20
Deltagere i workshoppen skal have lyst til at deltage aktivt.
| ||||||||||||
TEKNOLOGI:
|
Littlebits og makey makey (Rule Your Room kit)
| ||||||||||||
REFERENCER:
| |||||||||||||
BILLEDER:
|