WS#8 LÆS MERE


WS#8 Byg et hus - digitalt
INDHOLD: Denne workshop/forløb er skabt med det formål at kunne introducere sammenhængen
mellem teknologi og problemløsning i folkeskolen. Workshoppen er, ligesom en autentisk
undervisningssituation, stramt tidsstyret, således at deltagerne hele tiden har et punkt, de skal stræbe
efter. Overordnet er målet for processen at guide deltagerne hele vejen rundt i designcirklen. Forløbet
kan tilpasses til flere forskellige klassetrin vha. forskellige problemstillinger. Disse forskellige
problemstillinger introduceres som et idékatalog i workshoppen. I den virkelige verden kan dette forløb
afsluttes på 3-4 lektioner, men det kan selvfølgelig udbygges efter behov.
Det er vigtigt, at problemstillingerne virker relevante og motiverende for eleverne i den kontekst, de er
blevet præsenteret for (strandet på en øde ø og forhindre oversvømmelse af Vejle centrum).
Derudover er det vigtigt, at problemstillingerne giver eleverne mulighed for at udvikle deres
entreprenørskabs kompetencer og løse reelle problemer.
For at give eleverne en succesoplevelse er det essentielt, at de får mulighed for at performe med den
teknologi de har til rådighed. Det vil sige, at der er nogenlunde sammenhæng mellem deres idé og
deres evne til at føre den ud i livet på modelplan.
MÅLGRUPPE ELEVER:
Den korte tid og den store wauw-effekt gør forløbet meget egnet som
appetitvækker både for kollegaer og elever, der ikke før har arbejdet
med FabLab@school projekter.
MÅLGRUPPE UNDERVISERE:

ERFARINGER MED
Ingen
Mange
Teknologi
X
X

Designpraksis
X
X

DELTAGERE:
Maksimalt antal deltagere: 20
Deltagere i workshoppen skal have lyst til at deltage aktivt.
TEKNOLOGI:
Littlebits og makey makey (Rule Your Room kit)
REFERENCER:

BILLEDER: