WS#24 LÆS MERE


WS#24 De skjulte algoritmer & micro:bits
INDHOLD: I den verden vi lever i, omgiver vi os med massevis af skjulte algoritmer, som fx har
betydning for, hvilke nyheder og reklamer vi får vist på de sociale medier.

Workshoppen giver indsigt i, hvor omfattende den algoritmiske verden er blevet, og hvilke
konsekvenser og følger den kan have. Derudover giver den med udgangspunkt i micro:bits forståelse
for, hvordan man, som designer af en algoritme, træffer afgørende beslutninger og styrer algoritmens
udslag.
MÅLGRUPPE ELEVER:
Denne workshop inspirerer til forløb i eksempelvis dansk eller
sprogfagene på gymnasialt niveau med fokus på elevernes digitale
dannelse. Eleverne behøver ikke have erfaring med at kode før
forløbet.

Vi har selv gennemført forløbet hhv. i en klasse i dansk og matematik
og på et tyskhold.
MÅLGRUPPE UNDERVISERE:
Workshoppen henvender sig primært til undervisere i humaniora, der
vil arbejde med digital dannelse. Der kræves ingen forhåndskendskab
til inddragelse af teknologi i undervisningen.

Ved gennemførelse af et undervisningsforløb med brug af micro:bits
er det nødvendigt at have en person med kendskab til programmering
med på sidelinjen.

Workshoppen gør meget lidt brug af designpraksis.
ERFARINGER MED
Ingen
Mange
Teknologi
X


Designpraksis
X


DELTAGERE:
Maksimalt antal deltagere: 20

Krav til forberedelse: Deltagere forventes at medbringe deres egne
computere med usb-udgang.
TEKNOLOGI:
REFERENCER:
Introducerende TED-talk:
https://www.ted.com/talks/zeynep_tufekci_we_re_building_a_dystopia
_just_to_make_people_click_on_ads/transcript

Klavs Birkholm og Niels Frølich (red.): De skjulte algoritmer.
Teknoantropologiske perspektiver, Djøf Forlag, 2018, s. 24-30; 37-49

Annelie Naumann: “Wie Facebook widersprüchliche Kampagnen
öffentlich machen will”, 11.05.2018,
https://www.welt.de/politik/deutschland/article176262084/Dark-Ads-
Wie-Facebook-widerspruechliche-Kampagnen-oeffentlich-machen-will.html
BILLEDER: