WS#24 De skjulte algoritmer & micro:bits
| 
INDHOLD: I den verden vi lever i, omgiver vi os med massevis af skjulte algoritmer, som fx har  betydning for, hvilke nyheder og reklamer vi får vist på de sociale medier. 
Workshoppen giver indsigt i, hvor omfattende den algoritmiske verden er blevet, og hvilke  konsekvenser og følger den kan have. Derudover giver den med udgangspunkt i micro:bits forståelse for, hvordan man, som designer af en algoritme, træffer afgørende beslutninger og styrer algoritmens udslag. | |||||||||||||
| 
MÅLGRUPPE ELEVER: | 
Denne workshop inspirerer til forløb i eksempelvis dansk eller  sprogfagene på gymnasialt niveau med fokus på elevernes digitale dannelse. Eleverne behøver ikke have erfaring med at kode før forløbet. 
Vi har selv gennemført forløbet hhv. i en klasse i dansk og matematik  og på et tyskhold. | ||||||||||||
| 
MÅLGRUPPE UNDERVISERE: | 
Workshoppen henvender sig primært til undervisere i humaniora, der  vil arbejde med digital dannelse. Der kræves ingen forhåndskendskab til inddragelse af teknologi i undervisningen. 
Ved gennemførelse af et undervisningsforløb med brug af micro:bits  er det nødvendigt at have en person med kendskab til programmering med på sidelinjen. 
Workshoppen gør meget lidt brug af designpraksis. 
 | ||||||||||||
| 
DELTAGERE: | 
Maksimalt antal deltagere: 20 
Krav til forberedelse: Deltagere forventes at medbringe deres egne  computere med usb-udgang. | ||||||||||||
| 
TEKNOLOGI: | |||||||||||||
| 
REFERENCER: | 
Introducerende TED-talk: https://www.ted.com/talks/zeynep_tufekci_we_re_building_a_dystopia _just_to_make_people_click_on_ads/transcript 
Klavs Birkholm og Niels Frølich (red.): De skjulte algoritmer.  Teknoantropologiske perspektiver, Djøf Forlag, 2018, s. 24-30; 37-49 | ||||||||||||
| 
BILLEDER: | |||||||||||||