WS#23 Nudgende skraldespand
INDHOLD: Workshoppen tager udgangspunkt i et konkret forløb i dansk og matematik i gymnasiet om
at skabe en nudgende skraldespand – dvs. en skraldespand som motiverer til at blive brugt ved hjælp af sproglige, designmæssige og teknologiske virkemidler.
Med udgangspunkt i dette projekt er workshoppen tænkt som en mere generel indføring i, hvordan
man med designcirklen kan gribe et ’projekt-skab-med-teknologi’ an – med særligt fokus på udforsknings- og skabelsesprocesser.
I forløbet skulle eleverne bruge microbitten og sensorer til at få skraldespanden til at give feedback i
form af fx lyde, ord, point eller lignende for på den måde at motivere til brug. På workshoppen vil der være hands-on-opgaver centreret omkring microbit’en og anvendelse af sensorer. Du får også en kort introduktion til microbitten og ’opskrifter’ på, hvordan opgaven kan løses – lige til at tage med hjem til nye forløb.
Det er netop dette konkrete arbejde med microbit og sensorer, der giver eleverne en forståelse af,
hvordan teknologien fungerer, hvad den kan og ikke kan og hvorfor. | |||||||||||||
MÅLGRUPPE ELEVER:
|
Workshoppen har primært relevans for gymnasielærere og lærere i
folkeskolens ældste klasser. Men da teknologien bag microbitten er relativt lettilgængelig vil workshoppen også give udbytte til lærere på mindre klassetrin. | ||||||||||||
MÅLGRUPPE UNDERVISERE:
|
| ||||||||||||
DELTAGERE:
|
Maksimalt antal deltagere: 20
Krav til forberedelse: medbring en computer med netforbindelse. Er
man nysgerrig, så kan man godt gå ind på microbits hjemmeside og afprøve den blokprogrammering, man bruger på microbitten, selvom man ikke har en microbit. Det er på: https://microbit.org/code/ | ||||||||||||
TEKNOLOGI:
|
Microbit, lyssensor, afstandssensor, bevægelsessensor.
| ||||||||||||
REFERENCER:
| |||||||||||||
BILLEDER:
|