TS#2 FabLab mindset som vej til at arbejde med fagområderne teknologiforståelse og praksisfaglighed -særligt med fokus på faget håndværk og design


TS#2 FabLab mindset som vej til at arbejde med

fagområderne teknologiforståelse og praksisfaglighed


-særligt med fokus på faget håndværk og design

Talkshoppen vil give et bud på hvordan det mindset og de arbejdsmetoder der er opbygget siden
2014 i omkring FabLab-undervisningen kan bringe i spil i forhold til de to nye fagligheder.
Fælles for begge nye fagligheder er fagområdet håndværk og design.
Takshoppen vil dykke ned i fagligheden omkring håndværk og design i Teknologiforståelse. Der vil
være konkrete eksempler på hvorledes man kan arbejde med iterative designprocesser og analoge/
digitale artefakter. Læs mere...

Talkshopholder
Navn
Peter Dahl
Stilling
Læringsrådgiver ved FabLab Spinderihallerne
Arbejdsplads
FabLab Spinderihallerne og Vejle kommune
Beskrivelse
Peter arbejder ved FabLab
Spinderihallerne som læringsrådgiver
samt læringsrådgiver for
fablab@SCHOOL.dk i Vejle Kommune.
Hans daglige arbejde består i at vejlede
uddannelsesinstitutioner i
Fablab-tankegangen og designtænkning.
Peter har været en del af skrivegruppen
for teknologiforståelsesfaget med fokus
på teknologiforståelse i faget Håndværk
og design.  Sidste år tog Peter Fab
Academy og har tidligere taget et
mastermodul i digital produktion og
designtænkning.

Talkshopholder
Navn
Jette Hundahl Mikkelsen
Et billede, der indeholder person, kvinde, indendørs, smilende

Beskrivelse, der er oprettet med meget høj sikkerhed
Stilling
Projektleder for Videncenter for designtænkning og
digitalfabrikation med FabLab
Arbejdsplads
Pædagogisk Udviklings Sektion, Silkeborg Kommune.
Beskrivelse
Silkeborg Kommune har siden 2013 arbejdet med
FabLab, designtænkning og digital fabrikation. Fra
2018 som et Videncenter. Silkeborg er den ene af
tre kommuner i kommunepartnerskabet
Fablab@SCHOOLdk.
Jette har i en årrække arbejdet med forskellige projekter der
sætter fokus på fokus på innovativ undervisning, digital
fabrikation, designtænkning og 21st Century Skills i
undervisningen. Hun har siden 2013 været projektleder for
FabLab og Videncentret i Silkeborg og er del af den
tværkommunale projektledergruppe. Hendes fokusområder
er kompetence og kapacitetsopbygning samt organisering
både kommunalt og tværkommunalt.