| 
Torsdag d. 25. april - oversigt | |
| 
08.00-09.00 | 
Check In og morgenmad | 
| 
09.00 | 
FabLearnDK 2019: Fremtidens fagligheder Velkomst v. Vejle Kommune og National Koordinator for FabLab@SCHOOLdk | 
| 
09.15 | 
Keynote Session 
Computing Education as a Foundation for 21st Century Literacy 
v. professor Mark Guzdial, Professor in Computer Science and Engineering, University of Michigan 
Moderator Michael E. Caspersen, It-Vest | 
| 
10.30-12.30 | 
Spor 1 - Talks - Workshops - Dropby-zone 
Sammensæt selv dit program 
Se tider for de forskellige muligheder herunder | 
| 
12.30-13.00 | 
Frokost | 
| 
13.00-14.00 | 
Research Session  
Computational Thinking & Design i uddannelser – et forskningsperspektiv 
Moderator Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet 
Oplæg v. Rachel Smith, Clemens Klokmose og Arthur Hjort, Center for Computational Thinking og Design, Aarhus Universitet | 
| 
Coffee2Go - Tank op og tag med til Spor 2 | |
| 
14.15-16.15 | 
Spor 2 - Talks - Workshops - Dropby-zone 
Sammensæt selv dit program 
Se tider for de forskellige muligheder herunder | 
| 
16.30-17.30 | 
TeachMeet Designtænkning, Teknologiforståelse & Praksisfaglighed 
Faglig formidling og networking i en uformel ramme Moderator: Rikke Toft Nørgaard, Aarhus Universitet | 
SPOR 1 AKTIVITETER
| 
TALKSHOPS SPOR 1 | |||
| 
10.30-12.30 | 
Forsøg med teknologiforståelse: Fra faglighed til didaktiske prototyper 
TS#4 Mikala Hansbøl og Mikkel Hjort, Konsortiet bag forsøget | ||
| 
10.30-11.30 | 
Et strategisk blik på teknologiforståelse - i et skole- og kommunalt perspektiv 
TS#1 Kia Ehlers, Kirkebakkeskolen og Mads Bo-Kristensen, Vejle Kommune | ||
| 
10.30-11.30 | Spilbaseret designprocestænkning som ramme for den digitale fabrikation
TS#5 Thomas Kramer, Pædagogisk Center Kolding | ||
| 
11.30-12.30 | 
FabLab mindset som vej til at arbejde med fagområderne teknologiforståelse 
og praksisfaglighed - med særlig fokus på faget håndværk og design 
TS#2 Jette Hundahl Mikkelsen, FabLab Silkeborg og Peter Dahl, FabLab Vejle | ||
| 
11.30-12.30 | 
Makerspaces i mindre lokalsamfund 
TS#3 Søren Storm, Mia Christensen & Johnny Pedersen, Almind-Viuf Skole, Kolding | ||
| 
WORKSHOPS SPOR 1 | ||
| 
NR | 
TITEL | 
HVEM & HVAD | 
| 
12 | 
Elev-til-elev læring med Mediepatruljen | 
For alle 
4.-8. klasse (+1.-3. kl) 
Elevindvolvering 
Lego-Mindstorm | 
| 
15 | 
Få styr på idégenereringen | 
For alle 
Specialundervisning på mellemtrin + udskoling 
Didaktiske greb | 
| 
4 | 
Teknologi i naturfagsprøven? - Med Micro:bit, Micro:Climate Kit og solfangere | 
Geografi, biologi, fysik/kemi 
Udskolingen 
Micro:Bit mm. | 
| 
7 | 
Shitty Robots - Beat Tiger Woods | 
For alle 
Fordel med lidt kendskab til blog-programmering 
Fable Blockly + Robots | 
| 
5 | 
Den første gang… - En introduktion til designcirklen | 
For alle 
Introduktion til Designproces modellen som didaktisk ramme | 
| 
23 | 
Nudgende skraldespand | 
For alle 
Gymnasie, Udskoling, Mellemtrin 
Micro:Bit + sensorer | 
| 
10 | 
Do Dash og Didaktisk Design | 
Få til mange erfaringer med teknologi og designpraksis 
Mellemtrinnet 
Dash robotter | 
| 
11 | 
Principles of computational thinking utilizing physical objects and MIT App Inventor 2 
In English - Guest workshop from Finland | 
Basisviden blockprogrammering 
Mellemtrin, udskoling, gymnasium 
MIT App Inventor 2 + Android mobil | 
| 
29 | 
IoT Wi-Fi sensors for plants 
In English - Guest workshop from Biologigaragen | 
Lille kendskab til teknologi 
Udskoling + gymnasium 
Arduino Code, Blynk, Lodning | 
| 
19 | 
Kom og lav unikke chokoladeforme | 
For alle 
Håndværk og Design 
3D print, Lasercut, Thermoformer | 
| 
18 | 
Screen printing | 
For alle 
Håndværk og Design 
Vinylskærer, Inkscape | 
| 
22 | 
Introduktion til procesorienterede undervisningsforløb afprøvet gennem forsøgsvalgfaget Teknologiforståelse | 
For alle 
Inspiration til forløb med Design i procesorienteret kontekst og brug af teknologier | 
| 
17 | 
Tech din årsplan | 
For alle 
Eksempler fra dansk/tværfag i 3. og 8. klasse - men overførbart til andre fag og trin 
Pixlr, editor.method, vinylskærer | 
| 
24 | 
De skjulte algoritmer & micro:bits | 
Dansk + sprogfag i gymnasiet 
Digital dannelse 
Micro:Bits + inventor kits | 
| 
27 | 
Designtænkning på STX - Hvorfor og hvordan? | 
Fagrækken i gymnasiet 
Designtænkning og teknologi i flere fag og niveauer 
Lego Mindstorm, Arduino, Autodesk Fusion 360 | 
SPOR 2 AKTIVITETER
| 
TALKSHOPS SPOR 2 | |||
| 
14.15-16.15 | 
Forsøg med teknologiforståelse: Fra faglighed til didaktiske prototyper 
TS#8 Mikala Hansbøl og Mikkel Hjort, Konsortiet bag forsøget | ||
| 
14.15-15.15 | 
Læringsrummet – didaktiske til- og fravalg af teknologier 
TS#10 Lasse Remmer og Malthe von Sehested, Future Classroom | ||
| 
14.15-15.15 | Postersession: Digital Myndiggørelse i fagundervisningen- Efteruddannelse af gymnasielærere
TS#9 Line Have Musaeus, AU og 12 gymnasielærere fra Region Midt | ||
| 
14.15-15.15 | 
Fra teknologibegejstring til teknologiforståelse 
TS#6 Troels Gannerup Christensen, Læreruddannelsen, UCL, Jelling | ||
| 
15.15-16.15 | 
FabAcademy - If you could make (almost) anything, what would you make? 
TS#11 Ana Catarina Campos de Lemos Cabral, FabLab Spinderihallerne | ||
| 
15.15-16.15 | 
eTwinning sparker teknologiforståelse helt ind i skolens hverdag! 
- Europæisk skolesamarbejde og Nordic Craft 
TS#7 Claus Berg og Mads Sode, STIL | ||
| 
WORKSHOPS SPOR 2 | ||
| 
NR | 
TITEL | 
HVEM & HVAD | 
| 
16 | 
Creators - Når elever skaber undervisning | 
For alle 
Elever på alle trin 
Design af lamper/lys 
Fusion 360, Slicer til Fusion 360, Laserskærer, Micro:Bits | 
| 
2 | 
Fra BeeBot til LEGO mindstorm for elever med særlige udfordringer | 
For alle 
Specialundervisning 
Almen: differentiering 
Tværfag/problemløsning 
BeeBots + Lego Mindstorm | 
| 
9 | 
Designtænkning i sciencefagene med særligt fokus på feltstudiet | 
Naturfagslærere 
Udskoling, Gymnasium 
Design modellen + Mikroskop | 
| 
1 | 
Bliv fablearn-mester i Robot-hockey | 
For alle 
Mellemtrin 
Matematik, Natur/teknologi, Håndværk & design 
Mbots, Mblocks, TinkerCad | 
| 
3 | 
Fra plastbeholdere i hverdagen til mikroplast i verdenshavene | 
For alle 
Mellemtrin 
Tværfag, Dansk, Matematik, Natur/teknologi 
Designcirklen & Microbits | 
| 
26 | 
FabLab-forløb i bioteknologi og informatik - Fremstilling af Turbiditetsmåler til kvalitetssikring af klar øl | 
Få/mange erfaringer med informatik, biologi, bioteknologi 
STX, HTX 1.-3.g 
MicroBits + sensorer | 
| 
14 | 
Kodning i indskolingen | 
For alle 
Indskolingen 
Ozobotter + andre programmeringsmuligheder | 
| 
21 | 
Principles of computational thinking utilizing physical objects and MIT App Inventor 2 
In English - Guest workshop from Finland | 
Basisviden blockprogrammering 
Mellemtrin, udskoling, gymnasium 
MIT App Inventor 2 + Android mobil | 
| 
30 | 
From line drawing to digital fabrication  
In English - Guest workshop  from the Netherlands | 
For alle 
Folkeskole og andre interesserede i 
Kunst og teknologi 
Håndværk og Innovation 
Inkscape, TinkerCad, Cura | 
| 
20 | 
3D print og smykkekunst | 
For alle 
Udskoling 
Håndværk og Design 
3d print sla, modulering, støbning | 
| 
6 | 
Cut dig ud af problemer - Nudging med vinylcutter | 
For alle 
Alle trin og alle fag 
Vinylskærer | 
| 
8 | 
Byg et hus - digitalt | 
For alle 
Natur/teknologi, mellemtrin 
LittleBits + Makey Makey | 
| 
25 | 
Projekt Rotorsejl | 
For alle 
Fysik B Gymnasiet 
Arduino, Inkscape | 
| 
28 | 
Computational thinking i sprogfagene | 
Få erfaringer med designpraksis og teknologi 
Sprogfag, Gymnasiet 
Computer | 
